A késb@szó fotelbushcrafter

LeGoff MiniRebel

LeGoff (Nagy Csaba) MiniRebel

Adatok:

Th: 150mm

Ph: 60mm

Pv: 3mm

Psz: 25mm

Vh: 65mm

Mh: 80-85mm

Msz: 23mm

A Kezdetek:

Nagyjából 2009-ben robbant be a késes világba az akkoriban RAT (Randall’s Adventure and Training) Cutlery által gyártott Izula nyakkés és óriási népszerűségre tett szert.

 

A szerencsésebb éltársak már szert is tettek külföldi webshopokból. Nem sokkal az első hazai beszámolók után és természetesen sok-sok youtube-os videó után, én is késztetést éreztem egy ilyen nyakkés/EDC kés beszerzésére. De ódzkodtam a külföldi rendeléstől a vámolás és szállítás miatt, továbbá ismeretlen acél és a bevonatos pengéket sem annyira kedvelem. Így egy másik megoldást választottam, készíttetek egyet valamelyik haza mesterünkkel. De felmerült bennem, hogy esetleg Csaba nem vállalná egy másolat elkészítését, így el kezdtem gondolkodni egy olyan kés tervén ami olyan adottságokkal rendelkezik mint az Izula de mégse copyzom az eredetit. Rajztudásom siralmas szinten van és megannyi kudarcba fulladt „terv”után úgy döntöttem, hogy egy már birtokomban levő foldert, kedvenc EDC késem Spyderco Native 3-am lesz ami fixpengés nyakkésként kel életre.

De annyira röhejesre sikeredett a körberajzolt kés (még körberajzolás se megy), hogy mérgemben elkaszáltam az egész ötletet. De ugye ha egyszer a bug el kezdi ragni az embert akkor csak késleltetni lehet az elkerülhetetlent, így jött a „C” terv. Mivel ebben az évben jutottam hozzá egy LeGoff Rebel-hez (No.02) és teljesen meg voltam elégedve vele így ennek a totális legalizált és fogyókúráztatott változatát vázoltam fel Csabinak.

De azért megkértem, hogy előtte egy rajzot küldjön már nekem róla (Ő úgy is jobban meg tudja rajzolni). A kép meg is érkezett, majd ment is a válasz, hogy kezdődhet az elkészítés.

1.: Pengeforma:

Nagyjából egyezik az alap LeGoff Rebel-el, de pár fokkal a hegy fentebb lett hozva (alig észrevehető), de így is megmaradt a drop-point kialakítás, ami az egyik személyes kedvencem.

2.: Leélezés:
Élszalagos verzió, akkoriban mást nem is tudtam elképzelni a késeimen.

3.: Penge vastagság:

3mm EDC-re untig elég, se több se kevesebb. Ennyi év után se változtatnék rajta.

4.: Penge szélesség:

Ezt nem határoztam meg előre, de mivel ez az eredeti Rebel kicsinyített verziója így lement 30 mm alá.

5.: Penge anyaga:

Ekkoriban nem nagyon ismertem a különböző acélokat. Így maradtam a már számomra ismert és kipróbált Sleipner-nél. Nem csalódtam benne sose és Csaba is szeret vele dolgozni.

6.: Markolat anyaga:

Mivel ez nyakkésnek készült és az Izula koncepcióját szem előtt tartva erre a késre maximum paracord amit ráálmodtam.

 

Tapasztalatok:

Penge:

SLP nekem egy bevált acél. Nem is beszélve arról, hogy a 40 fokos trópusi melegben, mikor az emberről patakokban folyik a tajték (+én is az Alien testvériséghez tartozom) a nyakamban volt ruha alatt és nem tapasztaltam a késeken semmilyen rozsdafoltot.
A drop-point forma tökéletes EDC szerepkörre sok feladatra használható. Igaz a pengehossza azért szab némi határt a feladatok terén. SLP élezése sem okoz nagy problémát a megfelelő eszközökkel. Habár a Spy-sharpmakerrel sikerült az élszalagot elnyalnom, majd ezt a rossz szöget későbbiekben tovább éleznem, így nemrégiben visszautazott Csabához egy kis wellnessre.

Markolat:

A Rebel kicsinyített markolata. Nekem mivel kis kezem van így vígan elfér rajta mind a 4 ujjam. Paracord nélkül is elég kényelmes, de paracorddal az igazi. Még sohasem éreztem azt egy használat közben/után, hogy kényelmetlen lenne.

Talán egy dolgot változtatnék így az évek elmúltával a markolat végén ezt a kis sarkat lekerekíteném, így még kényelmesebb lenne a natúr markolat.

Tok:

Csaba ugye nem készít tokot a késeinek, így nekem kellett gondoskodnom róla. Mivel nyakkésként szerettem volna hordani így mindenképp a kydex-re esett a választásom. Bánatomra Croc pont ekkor nem vállalt tokozást, viszont a bug rágott rendesen. Blakwood éltársnak írtam e-mailt, hogy elvállalná-e a MiniRebel tokozását és ő igent mondott. Így lett Blackwood kydex tokja a MiniRebelnek. Ami kellően szorosan tartja a kést, ám mégsem kell kitépni a tokból elővételnél.

Szumma-szummárum:

A MiniRebelt anno nyakkésnek álmodtam meg, viszont kézhezvétel után teljesen más szerepkörbe került. Mivel nem egy könnyen rejtőző forma és rikít róla, hogy kés sajnos nem tudtam felső ruházaton kívül hordani, mindenképp ruházat alatta kellett. Ezért kezdetekben a Rebel mellett ez a kés díszelgett az övemen, mivel kicsi, könnyű, gyorsan elővehető. Legjobban akkor örültem a létének mikor pingvingúnyát kellett öltenem és ilyenkor az akkori szegényes gyűjteményem nem igazán volt az öltönyös megjelenéshez optimalizálva. Mivel victorinoxok jók lettek volna,de nem volt egykezes nyitás; az SS markolatos Spy-k bizony elindultak a vékony szövetnadrág zsebéből kifelé, főleg mikor az embernek alsós iskolások székein kell helyet foglalni; a rendes Rebel már feltűnő volt a zakó alatt; a Spy Nat 3-am ami a favorit lett volna, bizony az FRN igencsak csócsálja a szövetet. Akkoriban nem sok titán frame-lock-os kés szaladgált a piacon (amúgy se jönnek be). Így bizony a kis MiniRebel először csak simán zsebben, majd paracorddal az övre fogatva állt készenlétben az évnyitókon és vizsgákon. Akár a zsugorfóliát vagdosni vagy a ragasztószalagot  darabolni.
De ugyan-úgy lehet vele tollaságat is faragni a nyársalás élesztékének, vagy csak egyszerűen falatozni vele az élelmet.

by ShadowWalkerPredator

 

Hozzászólás